シェーンブルン宮殿日本庭園 The Japanese Garden at Schönbrunn Palace Park

国名:
オーストリア
Country:
Austria
住所:
ウイーン
Address:
Vienna
竣工年/Date Opened:
1913
分類:
自治体による贈呈設置
Category:
Donated by Japanese Municipalities
様式等:
築山林泉式(枯山水、茶屋)
Style:
Hill and Pond Garden with Dry Garden and Tea Garden
面積/Area:
1,200m2
依頼主:
日本ガルデン協会
Client:
Japan Gardening Association(NPO)
設計:
現地造園家(修復・増設:小口基実、仲隆裕、戸田芳樹)
Designer:
Local landscape architects. (Renovation and enlargement: Oguchi Motomi, Naka Takahiro and Toda Yoshiki)
施工:
現地造園家(修復・増設:小口基実、仲隆裕、岩井敏、伊藤大也)
Contractor:
Local landscape architects. (Renovation and enlargement: Oguchi Motomi, Naka Takahiro, Iwai Satoshi and Ito Daiya)
リンク/Link:
 

1913年、宮廷の庭園技師によって江戸時代の日本庭園の様式で作庭されたものであると伝えられている。1999年にオリジナル部分の庭園を修復し、隣接して石庭部分と茶庭部分を増設。
 オリジナル部分は皇太子フェルナンドが日本庭園の作庭を許可し、庭園局長のラムラウフトが事業責任者となり、ヘフカが技術サイドの広報を担当し、実際の作業はティヒーが行ったと推測される。発見まではチロル風ロックガーデンと呼ばれていた。地表面はヘデラで覆われていて石組みはほとんど見えず、北縁中央部から築山の頂上を経て西裾部へ通じる園路沿いに植栽されたゼンマイ、スイセン、ポインセチアなどを鑑賞するものであった。作庭後、すぐに第一次世界大戦が勃発し、1918年にはオーストリアの敗戦によりハプスブルグ家の時代が終焉して荒廃したまま1997年に発見されるまで埋もれていた。
 シェーンブルンの庭園には三尊石のような石組みや飛石の園路、手水鉢といった日本の庭園の影響を思わせるデザインが見られると同時に、横づかいにした石積みの技法、自然の小川のような流れ、ゆるやかにのぼる園路の傾斜などにウィズレーのロックガーデンとの共通性がうかがえる。イギリスのランドスケープガーデンの技術で日本の意匠をつくりだしたこの庭は通常採られない形態がみられても日本の技法で改めるのではなく、1913年の写真などを資料として可能なかぎりオリジナルに近づけるよう工夫し、資料や遺構で確認できない部分については往時の面影を再現すべくつとめた。庭園発掘・修復の責任者は、仲隆裕、新しい庭園部分の設計は戸田芳樹、施工責任者は小口基実。増設した新しい部分は、枯山水様式と茶庭の様式からなり、既存庭園の左右に作庭された。枯山水では日本とオーストリア両国の友好を深めるべく「祝福の庭園」として、さまざまな吉祥を庭園内に表現した。石組みは七・五・三と吉祥の数字を選び、左に亀島、右に鶴島、中央に蓬莱島を表現した。茶庭は、動物園側を入口とし、両側を横建仁寺垣にした「門」を設置し、導入部の雰囲気を演出した。門から飛石を打ち、腰掛待合いを設置した。内路地との境は四ツ目垣とし、織部燈籠と手水鉢に役石を加え蹲踞をしつらえた。3ヶ所の庭園は独自の様式を持たせたが、景観的には同一視野に入るので、区切りをつけず連続させ、一体感のある空間作りとした。
資料出典および備考: 1) 戸田芳樹(1999):シェーンブルン宮殿の日本庭園、Landscape Design 18:マルモ出版,pp80-81,pp84-85.
2) 日本ガルテン協会:歴史に埋もれたウィーンシェーンブルン宮殿内日本庭園

This Edo-era-style Japanese garden was constructed by gardeners at the Schönbrunn Palace in 1913, when Crown Prince Fernando granted permission to build a Japanese garden on the palace grounds. It is assumed that the chief gardener, Hafker, was in charge of public information and the technical side as the business manager, while Tichy, a builder, did all of the practical work. The First World War broke out just after the original garden was completed, and the Hapsburg family rein ended with the defeat of the Austrian Empire in 1918. Due to the devastation that followed, the garden, later called a Tirol-style rock garden, was buried until 1997; as the ground was covered with ivy, the stones were not visible. In 1999, the original garden was renovated into a stone garden and a tea garden, and a new section of Japanese garden was added.
Various Japanese-influenced designs such as triad stones, stepping stone paths and water basins appeared in the original garden; it also contained elements typical of the rock gardens at Wisley in England, such as stone walls, a natural stream and a sloped walking path with a gentle incline. This mix of Japanese and English garden styles resulted in some unusual shapes; the renovation left the Japanese elements intact. The renovation team (Naka Takahiro managed the excavation and renovation, Toda Yoshiki designed the new sections, and Oguchi Motomi managed the construction) used existing photographs from 1913 to bring the garden as near to its original form as possible. For areas where photographs were not available, they tried to maintain the Japanese garden style. The new sections, which were built on either side of the original garden, are a dry garden and a tea garden. The dry garden, called the “Blessing Garden,” contains various symbols of goodwill between Japan and Austria. The numbers three, five and seven, which are considered auspicious, were chosen for the stone arrangements. There is a tortoise island on the left side, a crane island on the right, and a Horai Island in the middle. The atmosphere of the entrance to the tea garden from the zoo was enhanced with a Kenninji hedge that acts as a gate. Stepping stones were installed at the gate, along with a bench. A bamboo lattice border was added to the inner tea garden, along with a crouching basin arrangement, Oribe lanterns and a keystone. Although each of these three sections has a distinct style, they were designed to be viewed as continuous scenery, unifying the landscape of the entire garden.