英国王立キューガーデン日本庭園 Royal Botanic Gardens Kew Japanese zone landscape

国名:
イギリス
Country:
United Kingdom
住所:
サウスバンクセンター
Address:
Southbank Centre, Belvedere Road, London SE1 8XX
竣工年/Date Opened:
1995
分類:
海外の公的機関による設置
Category:
Foreign Public Places
様式等:
枯山水・茶庭
Style:
Dry Garden, Tea Garden
面積/Area:
5,000m2
依頼主:
英国王立キューガーデン
Client:
The Royal Botanic Gardens, Kew
設計:
吉田昌弘、福原成雄、武田純
Designer:
Yoshida Masanobu, Fukuhara Masao, Takeda Jun
施工:
前田建設工業(株)、箱根植木(株)J.V. 総括責任者:大平暁
Contractor:
大平 暁 Maeda Corporation – Hakone Ueki Landscape Construction JV (Director: Ohhira Akira)
リンク/Link:
http://www.kew.org/heritage/places/japaneselandscape.html

1910年にロンドンで開催された日英博覧会に出展された勅使門(西本願寺唐門の4/5の複製)がR.B.G.Kewに寄贈され、周囲には日本固有の植物が植栽されてジャパニーズゾーンとして世界の人々に広く親しまれてきた。しかし移築から83年の年月が経過し、老朽化が激しく1994年10月から1995年11月にかけて修復工事が行われた。このゾーンは、勅使門の修復に伴い新たな緑化空間を創出するべく、GardenではなくLandscapeとして計画されたものである。日本と英国の庭園形式には自然風景式という共通点があり、日英親善と両国の文化交流を一層深める事も目的の一つとしたものである。
本ゾーンの形態は、桃山時代庭園の二大特色である城郭建築の力強さを取り入れた雄大な石組みを主とする林泉式庭園を「枯山水」として表し、また一方では、茶道による詫びの趣を求めた山間の景、大自然の面影を映す小規模な茶庭を「露地」で表している。これらは勅使門を中心に、大木の散在する周囲の風景に溶け込むように「静寂の庭」「融和の庭」「躍動の庭」として回遊できる空間構成になっている。
「静寂の庭」は勅使門の北側から北西側の平地で、飛び石、延べ段、蹲踞、灯籠などを配置し山の景色を作り、周辺のおおらかな空間から露地の緻密な空間へと誘って気持ちの切り替えを図り、心を静かにする場としての作庭が行われている。「融和の庭」は勅使門正面北側の傾斜地で、勅使門を仰ぎ見る広がりのある広場として作られている。「躍動の庭」は勅使門南側の傾斜地で、滝、山岳、海と島など自然風景の雄大な景色を枯山水という躍動感あふれる桃山時代の石組で表されている。

資料出典および備考
1) 福原成雄、武田純、吉田昌弘(1998):造園作品選集No.4:(社)日本造園学会,pp88-89.
2) ㈱綜合庭園研究室(2001): KEW英国王立植物園におけるJapan 2001 「過去の伝統未来のデザイン」
3) 大平 暁(1996):月刊公園緑地建設産業11月号 イギリス・KEW GARDENの日本庭園:日本造園タイムス社,pp8-14.

The gate “Chokushi-mon,” which is a 4/5 scale reproduction of Nishi Hongan-ji Kara-mon in Kyoto, was exhibited in the Japan-British Exposition held in London in 1910, then later donated to RBG Kew. Japanese plants were placed around the gate to create a Japanese zone, and the exhibit was popular with visitors from all over the world. However, in the 83 years following the gate’s original installation it became dilapidated. A full restoration was therefore carried out between October 1994 and November 1995. Following the gate’s restoration, the Japanese zone around it was redesigned as landscape architecture rather than a small garden, in order to create new green space. This type of landscape is a common style in both countries, and the cultivation of goodwill and the exchange of cultures between Japan and the UK was one of aims of this project.
A Karesansui (dry garden) and Roji (tea garden) were constructed in this area. The Karesansui is in the Rinsen style, taking the powerful construction technique of its two main features from Momoyama-era gardens, which used dynamic rock combinations. On the other hand, the Roji expresses a mountain landscape that holds the austere beauty of the tea ceremony garden while reflecting the natural landscape. The entire zone comprises the “Garden of Harmony” the “Garden of Peace,” and the “Garden of Activity,” which surround the “Chokushi-mon” so that people can stroll around. The “Garden of Peace” is on the northwest side of the gate, where the land is flat; stepping stones, Nobedan, Tsukubai and garden lanterns were installed in order to create a mountain landscape. The Roji here invites an elaborate view of the garden from the generous spaces of the periphery. This garden is designed to have a calming emotional effect. The “Garden of Harmony” is located on northeast side of the gate, where the land is sloped. This open space draws the gaze to the “Chokushi-mon.” The “Garden of Activity” is on the south side of the gate, where the land is also sloped. A waterfall, a mountain, the sea and an island are represented within the Karesansui.